25-3-2001 Column 100 Internet bedrijven, hun logistiek en marktcommunicatie (2)


Naar aanleiding van een aantal artikelen, die recent in de USA pers verschenen (Herald Tribune, New York Times, Business Week) zal de komende weken een aantal van de aspecten behandeld worden, die steeds ter sprake komen, vooral nu Dow Jones, Nasdaq en de Europese beurzen dalen.

Als gezegd is de logistiek een kritische bedrijfsfunctie binnen een Dot.Com onderneming. Dit onderwerp wordt nogal heftig onderschat door de diverse bedrijven, omdat zij juist menen door middel van ICT middelen ook de logistiek goed te kunnen beheersen. Helaas echter is de geautomatiseerde aanpak via een call-center geen garantie voor een goed werkende logistiek. Vaak is het feit dat niemand echt verantwoording neemt precies de aanleiding voor het vastlopen van het proces van integreren van bestellingen en uitleveringen. Daar, door de ICT, de cyclus zo kort is, volgen de consequenties ook vrijwel onmiddellijk.
Het grootste probleem ontstaat bij leveringen van business to consumer. Het lijkt zo eenvoudig. Snel via het internet iets bestellen en binnen 24 of 48 uur wordt het bij u als consument uitgeleverd. Ja, inderdaad, als u thuis bent op het moment, dat de bestelwagen voor de deur staat. Helaas is dat maar al te vaak niet zo. Consumenten zijn tegenwoordig niet alleen overdag niet thuis, maar vaak ook 's avonds niet. Zo wordt een bestelling bij een consument gemiddeld vaker dan één keer afgeleverd! Een reden om business-2-consumer leveringen heel kritisch te volgen waar het de kosten betreft.
Dan hebben wij het nog helemaal niet gehad over bijkomende problemen, als douaneafhandeling en invoerrechten. Aspecten, die maar al te gemakkelijk over het hoofd worden gezien.
Nee, het is veel handiger als dotcommer je logistiek onder te brengen bij een organisatie, die het als zijn vak heeft om dit proces tot in de kleinste details te beheersen. Kortom niet het wiel te gaan uitvinden, maar te benchmarken op het hoogste logistiek niveau, dat in de markt beschikbaar is. Het voorkomt veel kosten, klachten en afbreuk van relaties.
Je zoekt immers een fijnmazig, efficiënt en vaak ook internationaal distributienetwerk!
In dat geval is het verstandig bij één van de top-operators op dit gebied je licht op te steken en je te laten voorlichten en waar mogelijk je hele logistiek proces uit handen te geven.
Men kan je helpen bij alle elementen (web-pagina, beveiligingsniveau, advies op maat bij verzendingen en tracking van zendingen op alle denkbare variabelen), zodat een succesvolle logistieke afhandeling gewaarborgd is. Bovendien stelt het je in de gelegenheid je te concentreren op die elementen van de bedrijfsvoering waar je zelf goed in bent! ...En dat is voor een start-up vaak al moeilijk genoeg.
Uiteindelijk heeft niet iedereen zo'n postorder-ervaring als Wehkamp, die dat in combinatie met het internet opnieuw weer fantastisch doet!

Het tweede onderwerp heeft iets meer met het vak werven en selecteren te maken. Voor een bureau is een voortdurend terugkerend onderwerp in het contact met de klant, de vraag of men niet via de voordeur kandidaten binnen brengt en anderen via de achterdeur weghaalt. Een hele legitieme vraag! Bij IBS krijgt onze klant daarop het antwoord, dat wij dat niet doen. Wel kan het gebeuren, dat iemand absoluut weg wil en dat zijn baas daarvan op de hoogte is. Is dat het geval, dan zullen wij een dergelijke situatie checken door contact op te nemen met onze opdrachtgever en een verklaring van geen bezwaar omtrent eventuele bemiddelingsactiviteiten door ons voor deze medewerker vragen. Onlangs zag ik op billboards langs de openbare weg een reclamecampagne van een van de vacature dotcommers, die in mijn beleving wel heel ver ging! De campagne was plotseling afgelopen, maar dezer dagen ziet u langs de kant van de weg de gele borden opnieuw, met kreten als "Verras uw baas, u bent eerder weg dan u denkt" of "Zin in een afscheidsfeestje enz ".
Als je erover nadenkt een beetje vreemde handelwijze van dit bedrijf. Waarom? Omdat men leeft van de advertenties geplaatst door bedrijven of toegangsabonnementen tot hun besloten site van bedrijven en instanties, die personeel nodig hebben. In mijn beleving gaat men met dergelijke campagnes in tegen de belangen van de eigen klanten. Als je de site van deze organisatie bezoekt, blijken er nogal wat zaken niet te werken zoals het moet. Ook een beetje vreemd. Het is in ieder geval geen voorbeeld van een doordachte bedrijfsvoering. Misschien een suggestie aan abonnees en adverteerders. Confronteer dit bedrijf eens met het feit dat u als werkgever kosten nog moeite bespaart om werknemers een zekere bron van inkomsten te garanderen, hetgeen al moeilijk genoeg is in een tijd dat loyaliteit door de overstelpende vraag naar personeel niet meer met een grote L wordt geschreven. Beter nog: Richt u bij het besteden van uw budget vooral op de top 3 aanbieders, de andere aanbieders op het gebied van de internet banen sites hebben u echt nauwelijks iets te bieden. U kunt dat eenvoudig zelf vaststellen door bij contact met de vele tientallen site beheerders de juiste vragen te stellen!


Noot: Kijk voor het laatste banenaanbod op de IBS vacancy-pagina's en http://www.jobbingmall.nl/ en regelmatig op de nieuwsgroepen nl.markt.banen en dds.banenmarkt.

 
© TW 2001