1-4-2001 Column 101 Internet bedrijven, hun logistiek en marktcommunicatie (3)


Naar aanleiding van een aantal artikelen, die recent in de USA pers verschenen (Herald Tribune, New York Times, Business Week) zal de komende weken een aantal van de aspecten behandeld worden, die steeds ter sprake komen.
Om te beginnen zo maar even een paar berichten uit de pers van deze week:

Het eerst de resultaten van Wolters Kluwer en de opgewonden positieve sfeer, die erna ontstond.
Ofschoon de financiële wereld zeer verdeeld reageerde en in een aantal kringen het gevoel bestond dat men aardig in de maling was genomen, werd zaterdag door Randstad bekend gemaakt, dat de virtuele bemiddelingspoot Hedson ("Get Workanised"), die snel en goedkoop zou gaan bemiddelen tussen uitzendkracht en opdrachtgever bij gebrek aan voldoende omzetgroei gaat stoppen. De opdrachtgevers laten het afweten! Klaarblijkelijk wordt de human touch toch geprefereerd. In Engeland gaat men nog wel door. Kosten 35 miljoen gulden! Mogelijk herinnert zich nog iemand het initiatief New Monday, ook een gezamenlijke actie van Randstad en Wolters-Kluwer. Daar is het ook een beetje stil omheen, zou daar ook iets broeien? Wel eens gekeken naar de staat waarin de VNU Business Publications site van Computable zich bevindt. Moet u eens doen. Ziet u zelf dat iets beginnen aardig is, maar het goed bijhouden op internet wel iets meer vraagt.
Herinnert iemand zich nog het geweldige publiciteitsoffensief van Amazone.Com, toen zij de Haagse vestiging opende? Als bemiddelaar heb ik mij altijd verbaasd over de salarissen, die men betaalde! Ver onder het minimumloon, maar geweldige optie-winsten in het verschiet. Het aardige is dat bij aanschaf van de opties de fiscus wel 12 % gebeurd heeft. Daar hoor je inmiddels ook niemand meer over. Opties zijn in technologie behoudens enkele gunstige uitzonderingen meer een last dan een vreugde gebleken in de technologiesector. Amazone.Com is inmiddels in Den Haag gestopt, dat ging overigens heel stil.
Zij waren ook het slachtoffer van de moeizame logistiek bij B2C handel, waar ik het eerder over had.
Binnen het proces van virtueel winkelen, moeten softwarematig een aantal zaken zodanig verbeterd worden dat zij het fysieke winkelen beter benaderen. Natuurlijk zou je dan de ervaring van postorderbedrijven erbij kunnen betrekken. Een ervaring die ze opgedaan hebben over een reeks van jaren, waarbij de omzetgroei zich nooit heeft gemeten met de omzetgroei bij dot.com bedrijven. Er is dus weinig tijd om lessen te leren. Veel starters hebben zich gemeld, sommige met een goed, andere met een afschuwelijk slecht productenpakket. Hebben ze echter de successen en mislukkingen scherp in de gaten gehouden om van elkaars ervaringen te leren? Geenszins! Daarboven lopen ze thans aan tegen een vertragende economische ontwikkeling. In zakenkringen wordt gezegd dat het verschil tussen business plannen en business, kapitaal is! Winst doet er nog wel degelijk toe. Sommige verhalen zijn te mooi om waar te zijn en blijken nu dan ook inderdaad niet waar te zijn. Goed opgeleide, hardwerkende en rationele mensen werden meegesleept in de gedachte dat tijd op het internet (lees aandacht) geld waard was. Het ging zo ver, dat klikken op dot.coms de waarde ervan bepaalde op Wall Street. En aantal maanden geleden dachten investeerders nog dat de kosten heel ver voor de baten uit mochten gaan, als de omzetgroei maar groot genoeg was :). De kapitaalverschaffers struikelden over elkaar in het verschaffen van de middelen aan middelmatige start-ups. Men durfde geen nee meer te zegge in de angst om de boot te missen. Internet was het Buzz-woord. Roep het een paar keer en de waarde van je aandelen vliegen om hoog, .....tot september 2000! Het harde wakker worden. Een interessante les is inmiddels, dat je geen geld kunt verdienen in de B2C sector! Helaas weer een generalisatie! Helaas echter het marktsentiment is gewijzigd en dus zullen de goede onder de slechte moeten lijden.
Men is het roerend eens over de stelling dat de fulfillment gedeelte van E-commerce in termen van kosten en complexiteit het grootste probleem vormt. Stukszendingen zijn een drama. De timing van de orders is onvoorspelbaar.De verwachtingen van de klanten, vanaf het moment van het plaatsen van de order brachten de volgende onaangename verrassing. De klant schijnt onmiddellijk alles te willen weten over de ordervoortgang. Ze bellen voor het minste geringste en jagen op die manier de orderkosten gigantisch op.
Een eigen organisatie trekt dat niet, dus wordt hoe langer hoe meer uitbesteed aan specialisten, maar die beginnen weer niet aan B2C en wensen zich te concentreren op B2B. Dat gaat ze goed af en ze hebben de processen onder controle.
Niets op internet is te plannen. Bedrijven, die op een product drijven zijn kwetsbaar, toch zijn er diverse voorbeelden van succesvolle bedrijven met maar één product. Door onze ICT-dienstverleners wordt gezegd, dat het goed zijn in één product de basis is voor een marktsucces. Het lijkt er meer op dat deze uitspraak hen goed past, omdat anders hun problemen te complex worden.
Volgende week meer over Internetbedrijven!



Noot: Kijk voor het laatste banenaanbod op de IBS vacancy-pagina's en http://www.jobbingmall.nl/ en regelmatig op de nieuwsgroepen nl.markt.banen en dds.banenmarkt.

 
© TW 2001