30-4-2001 Column 104 Internet en wat het verandert (6)




Naar aanleiding van een aantal artikelen, die recent in de USA pers verschenen (Herald Tribune, New York Times, Business Week) zal de komende weken een aantal van de aspecten behandeld worden, die steeds ter sprake komen.

Naast de logistiek gaat het er bij het kopen via het internet om dat de software voldoet aan de eisen van de tijd en dus van de consument. Helaas is dit onderwerp wat onderbelicht gebleven en gaat er dus nogal het een en ander fout. Shopping via het internet is wat anders dan het simpelweg uitstallen van je waren op een aantal pagina's op het net. Het systeem van winkelkarretjes geeft aan wat er in het denken in de virtuele wereld fout gaat. Er is alleen een perceptie van het koopgedrag op het net gezet, die zoveel mogelijk associatie suggereert met het kopen in de Real World. Het systeem van zoeken en vinden met een browser en aanvinken is te simpel en doet geen recht aan de mogelijkheden. Op de virtuele markt is men in staat de illusie te geven dat men in contact is met de meest specialistische verkoper die men kan bedenken. Op ieder vraag heeft deze verkoper een correct antwoord. De sites die deze methodiek gaan hanteren gaan het helemaal maken. Niet een massa artikelen in een internetcatalogus zetten, maar door gerichte interactie een klant stap voor stap interactief door een beslissingsproces heenleiden naar het moment van koop van zijn favoriete artikel.
Hoewel wij weten uit allerlei onderzoeken hoe snel doorgeklikt wordt indien men niet snel gediend wordt met de informatie die men vraagt, legt men wel talloze pagina's aan de potentiŽle klant voor waaruit hij dan maar moet kiezen. Als het dan niet loopt zoals men wil, schakelt men nog een tandje bij, maar nog steeds vanuit het klassieke Real World verkoopmodel.
De pers heeft absoluut bijgedragen aan de internetgekte, maar ze heeft niet meegespeeld in de opstelling van een nieuwe set waarden en normen voor het koopgedrag op de virtuele markt. Zij hebben slechts gerapporteerd over wat ze zelf waarnamen en geen actieve rol gespeeld bij het ontwikkelingsproces van het internet. De kapitaalverschaffers, die zich door de pers hebben laten leiden bij hun investeringen, hebben qua houding een groter probleem dan alleen het verlies dat ze mogelijk bij hun tech-investeringen hebben geleden. Trouwens de miljoenen beleggers die zich wereldwijd in speculatieve beleggingen hebben gewaagd op basis van de prietpraat en het geneuzel van internet-analisten, hebbe miljarden verloren al waren er ook die stevig hebben gewonnen. Dat had meer te maken met een gelukkige greep dan met wijsheid en werd meer bepaald door de wet van de grote getallen dan door gefundeerde financiŽle analyse. Inmiddels is op veel plaatsen de geldkraan overtuigend dichtgedraaid en worden er soms extreme rendementseisen aan business plannen gesteld, waar voorheen het gekste nog niet dol genoeg was. Een gedrag met ťťn defensief doel namelijk het risico voor mogelijk verlies zo veel als mogelijk te beperken. Ook deze houding zal na een tijdje wel weer gaan slijten en dat is maar te hopen ook, want juist nu internet-ondernemers meer oog krijgen voor nieuwe creatieve en inventieve verkoopmethoden bruikbaar op het internet is de financieringsbron droog komen te staan .
Het internet is een middel om te scheppen niet om te vernietigen. De waanzinnige drang om consultants en intermediairs via het internet uit te sluiten alleen om tot besparingen te komen zal blijken niet het resultaat op te leveren dat men er van verwacht. Het idee was gebaseerd op een verhaal dat in leven werd gehouden zo lang het kon, maar nooit gebaseerd was op een zinnig onderzoek of gefundeerde financiŽle analyse. Inmiddels hebben wel een aantal bedrijven het idee dat zij het zonder de traditionele intermediairs op de arbeidsmarkt zelf wel kunnen redden met hun recruitment-afdelingen. Het wordt alleen toch wel erg interessant, als men dan die zeer snel opgebouwde afdelingen en hun kostenplaatje onder het vergrootglas legt en het (virtuele) rendement bepaald. Natuurlijk zal het systeem zo hier en daar zeer succesvol werken, maar er zijn even zovele mislukkingen. Het ontwikkelingsproces in de hand gewerkt door de vele dot.com operaties die op de markt kwamen met een heel spectrum van specialisaties (iedere week wel een ander). Natuurlijk zijn ook lang niet alle intermediairs en consultants voldoende kwaliteitsbewust. Kijk maar eens naar de vreemdsoortige slagzinnen die in sommige reclame campagnes worden gebruikt. Veel gaan voor opportunisme en het snelle geld. Wie heeft niet te maken gehad met intermediairs, die maar wat aan het scharrelen gingen met uw vacatures zonder dat u een serieus contract met hen had afgesloten. No cure, no pay, populaire kreet maar garant voor een wankele zakelijke relatie, die nauwelijks op kwaliteit kan worden afgerekend, terwijl dat nu kenmerkend zou moeten zijn voor deze bij uitstek waardevolle zakelijke samenwerking, waar u indirect bezig bent met de overlevingsstrategie van uw onderneming door kwalitatief hoogwaardig en gedisciplineerd personeel aan te trekken. Het gaat om het ontwikkelen van zoveel mogelijk toegevoegde waarde zowel voor de interne als de externe bedrijfsprocessen.



Noot: Kijk voor het regelmatig bijgewerkte banenaanbod op de IBS vacancy-pagina's en http://www.jobbingmall.nl/ en regelmatig op de nieuwsgroepen nl.markt.banen en dds.banenmarkt.

 
© TW 2001