05-09-1998 Column 3: De geslaagde verkoper (2)

In films is de hoofdrolspeler soms een geslaagde zakenman. Die een leven leidt, waarin alles kan en mag. Ooit een filmster naar de WC zien gaan? Zelfs stappen, vermoeidheid, en katers spelen filmsterren nauwelijks parten. Het lijkt wel of alleen gewoon leven als iedereen, op de kleintjes passen, de zorg van alledag, je aan het eind van de dag breekt!
Ooit ben ik bij een training aanwezig geweest, waar de verkoop staf door een trainer, die nota bene niet eens uit hun industrie kwam (dus wat kon hij ze nou vertellen?!), de spiegel voorgehouden kreeg. Pijnlijk hoor! Toch leuk om die anekdote nog eens te vertellen, omdat hij zo herkenbaar is!
Omdat de dag begon met sceptische blikken van de deelnemers, richtte de trainer zich tot de meest afstandelijke verkoper.
Hij sprak de man aan op zijn scepsis en vertelde hem meteen, dat het er niet om gaat wie je denkt te zijn, maar om wat je echt bent! Die afstand mag niet te groot worden. Anders gaat het mis! Dus afrekenen met de schijnwereld, voeten op de vloer, was de boodschap.
Over de hele wereld reizen, meer dan 4 maanden van huis, je auto door de familie laten gebruiken en aan het eind van het jaar verklaren, dat je minimaal 300 km per dag rijdt.
Verbazing in de groep, niettemin was de eerste klap wel degelijk raak!
Toeval zegt u…. Niets ervan! Iemand bemoeit zich met de discussie, die ontstaat.
Een vraag van de trainer. Wie is er naar Spanje geweest met vakantie?
Weer raak. Ja, het was me wat met zo'n charter! 3 uur van tevoren melden. Gewend aan business class, zo kort mogelijk voor vertrek melden en je eigen incheckbalie, dat 5 sterren hotel, dan is deze behandeling even wennen!
Aangekomen in Spanje, een reisagent op het vliegveld, die bars meldt, dat bus 21 voor de familie klaar staat. Na eindeloos wachten maakt de bus een complete tour langs alle hotels in de regio en 2 uur later is het laatste hotel, het jouwe. De kamer is niet klaar en het strand ligt niet op 500 meter maar op 5 kilometer. De kinderen huilen en je voelt je beroerd.
Een voorval, dat onze verkoper, zakelijk, nooit zou overkomen!
Wie kent niet het verhaal van de succesvolle man, door iedereen geadoreerd, die zijn laatste vriendin stom toevallig ontmoette toen ze naast hem in het vliegtuig kwam zitten en geen weerstand kon bieden aan zijn charmes. Zou het waar zijn? Wie droomt er niet eens van!
Of dat gezin, dat met de caravan naar Zuid-Frankrijk gaat en onder Lyon staat te bakken in de file en op een landerij iemand ziet genieten op zijn volbloedpaard, terwijl hij dat snelwegdrama aan zich voorbij laat trekken…?
De les van deze trainer is, dat als je niet oppast, je het contact met jezelf en je omgeving verliest en van normale normen en waarden vervreemdt.
Je gaat mensen fout beoordelen volgens een kunstmatig beeld van het leven.
Het vermogen om waar te nemen, te luisteren en te leren gaat verloren.
Je weet immers alles al en wie zou jou nu nog iets kunnen leren.
Al gauw wordt er over je gezegd, dat je "een oude aap" geen kunstjes meer kan leren!
Toch is de bereidheid iedere dag te leren, van groot belang om vol te kunnen houden. Een acteur in een toneelstuk met een eigen "happy end" wens. Zakelijk en privé in balans blijven! Anders komt het ooit tot wat in het beroemde toneelstuk "De dood van een handelsreiziger" werd beschreven.

© TW 2001