28-11-1999 Column 61: Aktueel.

Deze week was er belangwekkend nieuws op de Amsterdamse Beurs. Ahold had weer eens niet teleurgesteld en verklapte een meer dan 40 % hogere winst. Als je nu denkt dat de aandeelhouders er blij mee waren, dan kun je dat wel vergeten. Al maanden staat de koers onder druk, want er moet een spectaculaire overname komen en die komt steeds maar niet. Ic Van der Hoeven nu aan het inslapen of niet. Is het heel wijs of is het heel dom? Onze beursanalisten speculeren er vrolijk op los. Overeenkomstig de geldende mores begrijpen ze er helemaal niets van. Dat blijkt vooral als er zo hier en daar weer een miniketentje wordt overgenomen, dat zet dan geen zoden aan de dijk. Hoe is onze grootgrutter dan van straatwinkeltje tot wereldconcern gegroeid? Een uitspraak op termijn over verdubbeling van de winst wordt ook betwijfeld. Zou die niet gedaan zijn dan had men beslist op basis van de huidige winststijging Ahold voor laf uitgemaakt.
Hoe gevaarlijk het is om de analisten te volgen bleek maar weer eens bij Fortiss. Dagen speculaties over hogere winsten en vast wel hoger dan zij-de analisten- verwachten (23% hoger). Laat ze er nu weer eens helemaal naast zitten. Blijkt het maar 20 % te zijn. De hele week de ene analyse na de andere. Hoe goed het ene onderdeel van Fortiss afsteekt bij het vergelijkbare onderdeel van de ING.
Ook bij ING was er geen reden om de vlag uit te steken volgens de analisten, als je de giigantische winststijging tenminste niet belangrijk vindt. De leukste opmerking hoorde ik van iemand die vertelde dat ING niet zo'n aantrekkelijke belegging was voor aandeelhouders, omdat ze zo veel winstdelende verzekeringen in hun pakket hebben zitten en ook de winstdeling voor het personeel relatief hoog is. Misschien zijn ze daarom in de afgelopen jaren wel zo stabiel in de groei geweest.
Dezer dagen kreeg KLM er ook weer een beetje van langs in de pers. Onze nationale trots heeft namelijk maling aan zijn aandeelhouders. Dat is heel slecht voor een bedrijf legt men uit. Je kunt als je niet goed bent voor de aandeelhouders veel minder gemakkelijk geld uit de markt halen. Op dat moment realiseert de analist dat KLM juist nogal wat geld naar de aandeelhouders heeft teruggesluisd, omdat ze zo veel in kas hadden, dat de kluis overliep. Dus nog maar even cynisch gedaan over die actie en terzijde nog even gemompeld dat de KLM ook helemaal niets aan zijn product doet. Erg opwekkend allemaal en weinig zinvol. Het komt een beetje over als goedkope wraak, omdat KLM zich niets door de analisten laat zeggen en de president Leo van Wijk gewoonnzijn eigen beleid uitstippelt en uitvoert. Het is in de wereld van allianties immers wel zo, dat de alliantie van de KLM met NorthWest het best geslaagd is tot dusver en dat als je de KLM en Alitalia als een concern ziet, ze ook de enige zijn die op het gebied van bijnafusies het beste resultaat hebben gehaald.
Van hete conomisch front niets dan goeds. De groei is ruim boven verwachting en alleen al de record autoverkopen staan borg voor een belastingmeevaller van meer dan een miljard. De benzine en de olieprijs stijgt nog steeds en van iedere verhoging pakt de regering weer haar 17,5% BTW. Vanaf de laagste prijs van de diesel van 1,38 tot de prijs thans aande pomp van 1,74, heeft de regering van de door de oliebaronnen gerealiseerde prijsstijging van 36 cent toch maar weer 6 cent per liter opgestreken, zonder iets te zeggen of er aan te doen. Het kwartje van Kok, dat zou vervallen zodra de prijs van ruwe olie boven de benchmarkprijs zou komen is ook helemaal vergeten in politiek Den Haag. De eerste opmerkingen worden al gehoord dat de inflatie door grondstofprijsstijgingen maar ÚÚnmalig wordt be´nvloed. Wat dat met mijn portemonnaie te maken heeft, moet iemand me nog maar eens uitleggen.

Noot: Kijk voor het laatste banenaanbod op de IBS pagina's van http://www.jobbingmall.nl en regelmatig op de nieuwsgroepen nl.markt.banen en dds.banenmarkt.
Wil je de column automatisch ontvangen, abonneer je dan! Even een E-mail terugzenden aan hans@ibsss.nl is voldoende, dan wordt je op de mailinglist geplaatst!

 
© TW 2001